2) Днес свещенний дълг налага,
Дружно всички да вървим,
Пушкя, нож се нам полага.
Ний врагът ще победим...
титла мнозина български средновековни владетели. На 22 септември с.г., в порутената, но с заредената с пребогата вековна история църква “Св. Четиридесет мъченици”, след отслужен молебен и изпълнение на “Многая лета” е прочетен Манифест, с който Фердинанд обявява България за независима държава, а себе си – за цар на българите. Според очевидци, последвалите овации разлюляват атмосферата и цялата околност се препълва “с величествен кипеж от звукове”.
Държавническият акт е отбелязан особено тържествено в София. За разлика от старопрестолния град, в който вестите за неочакваното рандеву на височайшите особи се съобщени от общински барабанчик, тук новината за държавническия акт е оповестена с топовни салюти. Началото на празничната еуфория е режисирана от сръчни партийни агитатори, но по-късно тя набира скорост и чувствата на столичани се изливат неконтролируемо и спонтанно.
“На няколко места групи от народ, пише по този повод в. “Пряпорец”, бяха завъртели и народни хора. После обяд почти цялата столица доби празничен изглед. Училищата и учрежденията, магазините и кафетата бидоха затворени, а улиците пълни с празнично облечени граждани. Настроението у всички слоеве беше весело. Вечерта имаше факелно шествие и осветление в градската градина и учрежденията. Цяла нощ почти столицата беше във весело настроение Гръмогласните “Ура” и взаимните поздравения с независимо царство не прекъсваха до зори”.
Министерският съвет начело с Александър Малинов,
провъзгласил независимостта на България – септември 1908 г.
Усилията на управляващите лица, поели държавно–политическия риск да обявят независимостта на българската държава, заслужават адмирации и след сто лета. Осъщественият държавническия акт от 22 септември 1908 г. е значим, тъй като превръща страната в юридически субект, изравнявайки я по статут с всички суверенни държави. Управляващите среди заслужават похвала, защото устояват на натиска и за втори път след Съединението не само лавират, но и успешно лобират за висша международна протекция. Получават я. Този път от Хабсбургската империя, откъснала от уж модернизиращата се, а всъщност доразкапващата се Османска империя, отдавна мечтаното парче земя (Босна и Херцеговина). В международната суматоха и Гърция не остава с празни ръце – получава о-в Крит.
Независимо от добре подготвената и осъществена дипломатическа инициатива, България е заплашена с икономически санкции и митнически затруднения. Затова и в. “Народна права”, орган на Либералната (радославистка) партия, основателно коментира в критичен дух отзвука от събитието в Цариград: “Ако Турция иска милиони левове за изкупуване на нашата независимост, ние българите колко трябва да искаме за жертвите, които дадохме в Македония и Одринско, които по силата на Санстефанския договор бяха вече добили своята политическа свобода. В тези области се унищожиха хиляди наши сънародници, разориха се цели села, съсипа се имот на огромна цена, и то само затуй, че угнетеното население искаше изпълнение на Берлинския договор…”.
В резултат на влошените отношенията с Цариград възникват условия за война, поради което българската войска е мобилизирана. Управляващите среди устояват на натиска и за втори път след Съединението успешно се противопоставят на установеното статукво. След намеса на Русия и тристранна финансова комбинация (София - Санкт Петербург - Цариград) за изплащане на българския дълг отношенията с Османската империя се нормализират. На 6 април 1909 г. тя официално признава независимостта на България. На следващия ден новият статут на държавата е признат от Сърбия и Черна гора, а на 17 април - и от всички велики сили.
След смелия политически акт на 22 септември 1908 г. самообявилата се за царство млада българска държава скъсва със своето васално съществувание. Тя най-сетне се изравнява по статут с всички свои съседи, което обяснимо издига нейното самочувствие. Актът стимулира подема в цялостното развитие на България, която от миниатюрна държавица преди 30 години, в края на първото десетилетие на ХХ в. се преобразява в стопанско и военно "чудо" на Балканите. Реализираната мечта засилва копнежите по националния идеал на всички слоеве от обществото в страната, както и на българите в Македония, Тракия, Добруджа и Поморавието, мечтаещи за освобождение и обединение със своите съотечественици от ЦАРСТВО БЪЛГАРИЯ!
Александър Гребенаров